Tien tips om jouw actie succesvol te maken

Tip 1


Een actiepagina met een paar persoonlijke foto’s en teksten zorgt voor meer donaties. Upload wat foto’s die met jou en jouw actie te maken hebben. En vertel waarom jij de actie bent gestart. Het gros van je supporters zal doneren omdat ze je aardig vinden en benieuwd zijn naar jouw besluit om deze actie te starten.

Tip 2


Voordat je iedereen gaat vertellen over je actie is het verstandig om alvast een paar donaties te hebben. Vraag je familie en beste vrienden eerst persoonlijk om een donatie te doen voordat je alle andere mensen vraagt om te doneren. Goed voorbeeld doet namelijk goed volgen.

Tip 3


Zet de link van je actiepagina met oproep onder je naam/handtekening in al je e-mails zodat iedereen die je mailt de actie ziet.

Tip 4


Vertel op je werk, school, vereniging, in de kantine en feestjes over de actie die je bent gestart. En vraag ze dan direct om je te sponsoren en niet te wachten tot ze thuis zijn. Boter bij de vis! Iedereen kan eenvoudig met hun smartphone je actie bekijken en doneren. Bookmark je actiepagina in je internetbrowser van je mobiel.

Tip 5


Maak een WhatsApp-groep aan met veel van je contacten die elkaar kennen. Stel je vraag en verwijs naar je actiepagina. Bedank in deze groep de mensen die aangeven dat ze gaan doneren zodat alle groepsleden dat zien. Hierdoor is de kans groter dat anderen zich ook betrokken voelen en je actie zullen steunen. Als één schaap over de dam is...

Tip 6


De actiepagina kan je op verschillende manieren delen via social media. En vertel op je Facebook, Twitter en/of LinkedIn profiel regelmatig hoe het staat met je actie. De kracht van een boodschap zit hem in de herhaling…Voorbeelden van statusupdates:

  • Als je meedoet aan een sportevenement: vertel wat over je voorbereidingen.
  • Bedank mensen in het openbaar elke keer als je een donatie krijgt. Doordat anderen dit zien zullen ze eerder geneigd zijn om dit ook te doen. Echt, het helpt!

Tip 7


Op je actiepagina kan je eenvoudig nieuwsberichten zetten. En vergeet niet om je bericht daarna te delen via Facebook, Twitter en/of LinkedIn (zie tip 6).

Tip 8


Ervaring leert dat de laatste twee weken van je actie het meeste gedoneerd wordt. Dat is dus de eindsprint voor je actie. Zet dan ook je eindsprint goed in en vraag je donateurs om hulp daarbij. Want die zullen ook graag willen dat je je streefbedrag haalt.

Tip 9


Vergeet niet om ook bedrijven te benaderen om je te sponsoren. Je werkgever, een goede klant, een fijne leverancier. Als dank kan je daarover een speciaal nieuwsbericht schrijven en verspreiden met hun naam daarin. Of hun logo als afbeelding plaatsen op je actiepagina.

Tip 10


Niet iedereen zal direct gaan doneren. Stuur daarom herinneringsmails of WhatsApp-berichten als ze nog niet hebben gedoneerd. De aanhouder wint!

Hulp nodig? Wij staan voor je klaar

Ik ben Team RainBowRun040 en help je graag om je actie tot een succes te maken. Neem gerust contact op via actiesrbr040@gmail.com.

Gaat het goed? Laat het ons weten!

Gaat het goed met je actie en heb je daar een bijzonder leuk verhaaltje bij? Laat het ons weten. Stuur mij een berichtje via actiesrbr040@gmail.com en misschien delen we jouw actie en verhaal via onze social-media-kanalen.

Heb je nog tips voor ons?

Wij geven hier tips maar misschien heb jij ook goede tips voor iedereen. Heb je tips voor andere actievoerders? Laat het me weten via actiesrbr040@gmail.com